nedeľa 26. júla 2015

Palubný denník karavanistu (6.) - Belgicko/Holandsko/Nemecko

Deň 7. – SOBOTA

10.10 hod – balíme, vyrážame smer Amsterdam. Holandsko je plochá doska plná koní, kráv a oviec. Asi 11.30 sme našli kemp. Nie ten čo bol v pláne, ten je obsadený, asi preto, že bol blízko centra, ale odporučili nám druhý. Je dosť ďalej od prvého, ale je na vysokej úrovni. Je pre 400 karavanov a je tu doslova výstava karavanov a stanov. Perfektne popredelované parcely živým plotom. Kvalitný trávnik, pekné WC  a sprchy. Samozrejme sprchy na žetóny a aj teplá voda na umývanie riadu na žetóny. Autá musia byť nacúvané k plotu (neviem prečo), chlapec z personálu kempu sa bicykluje hneď pri bráne a orientuje záujemcov o kempovanie.
 Po rozložení a obede balíme na výlet do mesta. Viac sa oplatí celodenný lístok na metro a zo zastávky  (ktorá je blízko) ísť až na konečnú na Central station. Mapy máme z recepcie a naštudované. Vyrážame.

*Amsterdam*
Konečná, vvystupujeme, Central Station. Ďalej cez Damrak na DAM hľadáme Old Church cez úzke uličky. Naspäť na DAM  - námestie s National monumentom. Za rohom Royal Palastu je New Church, cez ulicu Raadhuistraat do Wester Kerk a hľadáme dom Any Frankovej. Dom ktorý asi najviac preslávil film a kniha „Na vine sú hviezdy“. Kto to nečítal, možno ani nevie kto bola Ana Franková, ale všetky tie mladé baby čo tu stoja v rade nie za rohom, ale až za dva rohy to zrejme čítali. Takže pre túto šóru sa návšteva tohto domu ruší.
Central Station:

Okolo jedného z kanálov, množstva hausbótov ideme ďalej, asi toto je „House Boat museum“. Cez Flower market – stánok za stánkom a všade okolo cibuľky tulipánov a hortenzií, ktorých je tiež v celej krajine neúrekom. Sú tu aj iné hľuzy a semienka (aj canabis J ), ale hlavne tulipánov všetkých farieb.
V tomto meste je toľko historických, budov a múzeí, že sa to nedá sledovať. Ešte trocha mimo mesta je Rijksmuseum. Je to vlastne hrad, podobá sa štýlovo na Central Station, ale je tu malý parčík so starým skleníkom a pekne vysadené kvety, kopa pekných strážnikov v oblekoch (asi ich vyberajú podľa tváre). Sú milí, usmiaty a kývajú nám. Dve baby sa tu snažia zarobiť si spevom, su nepriehliadnuteľné, celkom im to ide. Stoja uprostred chodníka a sú dosť hlasné, hlavne tá čo nehrá na gitare.
Rijksmuseum:
A to nás čaká zážitok dňa ! Budem sa s ním ešte dlho chváliť. Záchody ! Ano tu. Hovorí sa tomu, že SURPRISE. Wécka v suteréne nejakej malej pivárničky. Pekné, moderné, vojdete a po ľavej strane rad záchodov, bolo ich tam 4 alebo 5 a oproti po celej stene obrovské zrkadlá. Na záchodoch priesvitné sklené dvere, vojdete a vidíte sa v obrovských zrkadlách. Vidíte celú chodbičku aj kabínku vedľa a aj tú ešte vedľa nej. A tak sme stáli pred dverami a kryli tú tretiu vnútri. A keď išla tam posledná z nás troch, prišla hajzelbaba a niečo nám rozprávala. Keď pochopila, že ani netušíme čo nám vykladá, tak nám ukázala, že keď sa dvere zvnútra zamklnú, sklo ostane nepriesvitné mliečne. Neviem ako to funguje, či nejakým elektrickým napätím, ale ešte sme sa tak dlho rehotali (aj hajzelbaba na nás) že sme ozaj šikovné sedláčky z mesta. Ľutujem, že som to neodfotila (pre návštevníkov mesta – bolo to pod Heineken barom pri Rijksmuzeu).

Popri kanály Princegracht už pomaly, ozaj pomaly, ideme na metro naspäť do kempu. Teraz si vychutnávame kanály, úzke domy s obrovskými výkladovými oknami, a tu v pokojnejšej časti Amsterdamu už nám ani tí cyklisti tak veľmi nejdú na nervy. Domáci jazdia po meste na bicykloch takým zaujímavým spôsobom. Majú elegantné „vozítka“ s košíkmi alebo bedničkami vpredu. Ich jazda – to je elegantný let vo vetre. Ako keby si to doslova vychutnávali, noblesa, elegancia, štýl. Idú vystreto, rýchlo, ale pritom bezpečne, sebaisto, lebo bicykel tu má prvoradú prednosť. Až potom sú chodci a autá. Tu nie sú bicykle ako u nás, sú elegantné dámske alebo pánske. Vysoké, že z nich ani nemôžu dočiahnuť na zem. Žiadne športové alebo horské ako u nás, teda ak nerátam športovcov mimo mesta. Amsterdam je skutočne mesto bicyklov, a to tých najkrajších a najväčších. Mesto bicyklov, kanálov, kvetov, syrov a kaviarničiek. Všetci sú usmiaty a pokojný. Až mi je ľúto, že deň skončil. Ale obloha je svetlá dlho, skoro do 11-tej. Takže naspäť na metro na stanicu Weesperplein. Z čistých vagónov ešte občas pohľad na modernú štvrť a za asi 20 minút sme v kempe. Škoda. Chcelo by to dlhšie si vychutnať všetky tie domy, mosty, loďky, dreváky a syry, tulipány a hortenzie, bary a kaviarničky a mix ľudí z celého sveta. Možno sa sem ešte vrátime.
P.S. ešte sa pochválim s jedným zážitkom. Skutočne očarená som bola s chlapíka ktorý hral na ulici, no v živote by som si nemyslela, že to uvidím na vlastné uši. On hral na hang drums !!! Môj sen dostať sa raz k tomu, skúsiť si to síce nevyšiel, ale bola som celkom vedľa keď som ho tu videla. ďakujem tam hore za zážitok !