Stránky

utorok 25. júla 2023

Palubný denník cestovateľa (2.) - Francúzsko

 Časť druhá: Le Mans.

Na túto akciu máme dva celé dni – piatok a sobotu. V nedeľu doobedu plánujeme odísť skôr, než sa to tu bude rozchádzať, lebo to by bolo veľké zdržanie.

Takže čo vlastne je Le Mans? Kam sme to prišli? Preteky Le Mans - tento dvadsaťštyri-hodinový pretek už oslavuje storočnicu. Je to presne 100 rokov, čo sa odjazdila jeho prvá súťaž. Storočnica sa oslavuje a pri tej príležitosti okrem riadnych pretekov sa konala ešte jedna mimoriadna akcia na ktorej sa doslova stretli všetky ročníky áut na jednom mieste. Bol to MEGA zraz veteránov, šporťákov, tuningov, amerík a všetkého v štýle retro. Sme nesmierne vďační, že pár našich kamarátov nám umožnilo sa tejto veľkolepej akcie zúčastniť. A smelo môžem povedať, že s veteránmi sme tam boli jediná slovenská posádka. Hlavný areál tejto významnej motoristickej akcie bol od nášho kempu vzdialený len 20 minút pešej chôdze. My ako návštevníci s veteránmi sme vďaka Porsche klubu Česká republika mali povolený vstup autami do areálu s možnosťou vystavenia na vyhradenom mieste v tomto obrovskom areáli. Po zaparkovaní auta sme mali vďaka žltým visačkám na krku príležitosť sa voľne pohybovať asi v 95% celej plochy, teda boxov s autami, múzeum, obchodov a dokonca aj niektoré tribúny pretekov sme mali otvorené. No ale čo všetko sa tam vlastne dalo vidieť? A stála tá cesta a peniaze za to? Rozhodne áno. Toľko áut na jednom mieste bežný smrteľník neuvidí. Vozový park sa začínal v rokoch, keď začínala písať história 24-hodinových závodov. V boxoch sa pripravovali na svoj jedinečný pretek autá s dátumom narodenia okolo roku 1926 a viac. Jeden celý box patril vozom z tridsiatich rokov. Ďalšie boxy boli plne obsadené značkou Porsche, alebo Triumph, zastúpenie tu mali firmy ako Gulf, Richard Mille, ale aj Vespa, Ferrari, MG a vôbec všetky druhy automobiliek aké vás len napadnú. Áno, aj Škoda tu mala svoje zastúpenie. Pre znalcov áut spomeniem Lamborgini, Jaguar, Citroen, Renault, Lancia, Bently, De Tomaso, Delage, Mustang, TVR, Lotus, McLaren. Všetky exotické druhy a verzie áut týchto značiek.


Počas celého víkendu sa jazdilo na okruhu v pravidelných intervaloch 45 minút a potom 10-15 minút údržba, väčšinou vyplnená nejakou spanilou prehliadkovou jazdou. A tak sme mali možnosť vidieť tréningy pretekárov všetkých auto-generácií a v prestávkach napríklad jazdu motocyklov Vespa, historický policajný sprievod a dokonca aj deti na ich mini pretekárskych vozítkach. A tie boli samozrejme na benzín. Síce nie každému dieťaťu sa auto podarilo naštartovať svojpomocne, väčšinou s pomocou jazdného teamu a bola zábava vidieť štartovať tieto autíčka podobne ako štartujete kosačku, či motorovú pílu. No štart mali ako ozajstní pretekári na Le Mans. To znamená autá zoradené na jednej strane štartovacej dráhy oddelené krásnymi hosteskami v retro oblečení zo 70-tich rokov a pretekári (deti) mali štart s rozbehom k autám na druhej strane dráhy. Krása a sranda zároveň. Všetky jazdy sa niesli v znamení elegancie a „LeMansovskej“ klasiky.

Prvý obrázok - deti, druhý-tridsiate roky, tretí - naše zaparkované v areáli.

Pretek na dráhe sme si vybrali podľa toho čo nás zaujalo v boxoch a v areáli. Ale čo vlastne všetko sme tam videli? Predávali sa pamätné plagáty, samolepky, tričká, poháre, klobúky, brožúrky. A všetko to išlo jak teplé rožky. Dali sa tu kúpiť aj staré retro hračky – autá, plechové tabule s auto-moto tematikou, no najviac bolo stánkov s tričkami, šiltovkami a bundami s logami firiem ktoré sú hlavnými sponzormi pretekárov. Kto sa buchol po vrecku, mohol mať krásne modré tričko od Gulfu, alebo nejaký ten doplnok od Mercedesu, alebo krásny červený kúsok do šatníka od Ferrari. A keďže my príliš šiltovky nenosíme a tričiek máme doma ako jeden z predajcov v obchodnom centre, tak sme sa (okrem iného) uskromnili s jedinečnými magnetkami, ktoré inde len tak nekúpime. No dobre, priznávam, aj poháre sme si kúpili. Milovníci značkového tovaru si však prišli na svoje.

Za slnečného počasia sme si posedeli na svahu pri dráhe a pohľad na autá tridsiatich rokov bol ozaj jedinečný. Tieto autá okolo nás neprefrčali ako súčasné autá, ich jazda sa dala doslova vychutnať. Sedeli sme medzi dvomi zákrutami a výhľad bol zo svahu na svah. Autá sa elegantne niesli dráhou omnoho modernejšou ako pred sto rokmi, keď boli tieto autá ešte zázrakom. V súčasnosti sú tiež zázrakom a vidieť ich na stretnutiach veteránov je nemožné. Ich majitelia ich udržujú práve pre takéto príležitosti a starostlivosť o ne je finančne náročná. Autá v tvare tubusu, či dlhého náboja majú veľké kolesá a šoférovi z neho trčí len hlava.



Múzeum.

Súčasťou areálu je aj múzeum pretekov. Milovníci tohto športu, konkrétne 24-hodinovej jazdy si prídu na svoje. Normálne tu cez deň stála rada pri vchode, my sme boli večer keď už bola tma, takže nejako krátko pred polnocou a vďaka našim „zázračným“ žltým kartičkám na krku sme mali vstup voľný. Ľudí pomenej, všetci už doma či v stane spali, alebo v kempe chlastali a my sme využili túto neskorú hodinu. Okrem portrétov a popisov osobností, ktoré sa zapísali do dejín tejto významnej akcie je tu miesto, kde zaplesá srdce zberateľa modelov. Kruhová miestnosť dookola obložená sklenými vitrínami a v nich podľa rokov uložené modely áut. Tieto modely sú vytvorené na obraz skutočných pretekárskych áut ktoré tu kedy jazdili. Vraj je to každé jedno auto z každého roka. Takže od roku 1923 až do roku 2020 (myslím) sú tu všetky. Okrem rokov 1940-1949 keď sa pre vojnu a jej následky pretek zrušil. V strede miestnosti je stôl s maketou dráhy pre lepšiu predstavivosť aký má tvar a koľko zákrut. Za touto miestnosťou už začína trocha iná zbierka. Je rozdelená podľa desaťročí a tu už sú skutočné autá z Le Mans. Samozrejme, že nie všetky, len pár z každej dekády, ale sú skutočné, žiadne makety, žiadne miniatúry, a samozrejme s popiskami. Tak sa pomaly z dvadsiatich, tridsiatich, päťdesiatich rokov dostávame až do nového milénia, keď autá vyzerajú už takmer identicky a tá rozmanitosť rokov minulých sa vytratila. Na začiatku ste obdivovali krásne tvary a rôzne vylepšenia, detaily áut, farebné verzie a chromové dielce. Tu na konci už vidíte len plastové krabice na jedno kopyto, všetky rovnakých (bielych) farieb polepených množstvo reklám. Takže auto (až na pár detailov) je jedno ako druhé. To už ma ani fotiť nebavilo.  

Prechádzka počas dňa po celom areáli je dlhá a únavná. Tak sme jeden deň venovali boxom a predajným stánkom s prestávkami pri dráhe. Mimochodom jazdila tu aj jedna Škodovka, 30-te roky, bielej farby s číslom 44, ktorú v posledný deň pretekov nabúrali. Druhý deň sme sa odviezli vláčikom, ktorý zdarma premával a zastavoval v určitých úsekoch, ale takto bola možnosť prejsť jednoducho celú oblasť. Tak sme vystúpili dolu, pri dráhe, ktorá bola vstupným miestom pre všetky autá a už tu po jej bokoch parkovalo nenormálne množstvo áut. Boli to návštevníci (nie pretekári), ktorí prišli vystaviť svoje vozidlá a boli pozgrupovaní podľa druhu auta, alebo podľa rokov z ktorých pochádzali. Tak tu boli farebné „poršáky“, Lamborginy, Volkswageny chrobáky aj karavany, Mustangy, ale aj množstvo skutočne starých veteránov. Mňa úplne dostal umelo vytvorený kemp zo starých karavanov, prívesov, stanov a všetkého možného príslušenstva. Prehliadka stoličiek, lehátiek, kuchynského riadu, ale aj hračiek pripomínalo 70-te a 80-te roky na Balatone či v NDR pri mori. Medzi týmto všetkým sa motala hromada ľudí, zvedavcov, takže občas bolo fotenie pomerne zdĺhavé alebo nemožné.

Počasie bolo dobré, neboli extrémne teploty a dokonca v noci nám aj bolo chladno. Nočná teplota okolo 9-12 stupňov na nás uložila aj tie deky, čo som zobrala len pre istotu. Jednu noc pršalo, čo síce nerušilo spánok, ale ráno sme sa zobudili a všetky veci opreté o stenu stanu boli mokré. Na takýchto výletoch, keď ideš na pár dní a musíš si zobrať len minimum vecí aby si sa odniesol nikdy nevieš, čo všetko treba brať. A nakoniec väčšina vecí z tvojej tašky je zbytočná. My sme čakali, že bude teplejšie a tak tie moje rifle a šponovky boli maximálne využité. Len škoda, že sa mi hneď na začiatku pokazil ruksak a tak sme všetko so sebou nosili vo foto-taške a mojej kabelke.

Náš výlet sa pomaly končil, ale pristávanie a vzlet lietadiel za plotom nášho kempu neustával. Helikoptéry lietali ako zadarmo a aspoň na noc prestali a my sme sobotnú noc strávili pokojným spánkom pred cestou ďalej na sever. 




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára