Deň 8. – SOBOTA
Dobré ránko! Je sobota, posledný deň Trans Carpathia Rally.
Treba si ho užiť. Hlavne bezpečne.
Pobalené, sme po raňajkách a o trištvrte na osem
odchádzame z kempu. Body trasy nahodené, môžeme pokračovať v ceste.
Hneď po odbočke je štrková šotolina, ktorá pokračuje a my ňou prichádzame
popri rieke k prvému bodu – most cez rieku. Železný most s dreveným
podlažím je priestranný a výhľad z neho na vodu je krásny. Slnko sa
ešte len prediera pomedzi obrovské skalnaté vrchy nad nami, ale do tejto riečky
ešte slnko nevkročilo. Teda aspoň dnes ešte nie. Pokračujeme po ceste, ktorá
„má potenciál“. Aby som to upresnila, má budúcnosť, má plány, má cieľ
a smer (nie SMER). Je vyštrkovaná, široká a okrem serpentín obsahuje
aj bagre a buldozéry. Všetko nasvedčuje tomu, že o rok tu už bude
asfalt. Síce stratí čaro šotoliny, no bude rýchlejšia, bezpečnejšia
a hlavne menej prašná a turisticky prístupnejšia. Týmito prachovými
serpentínami pokračujeme stále vyššie a vyššie a výhľady sú čoraz
krajšie. Okrem kopy kameňov a atraktívnych drevených elektrických stĺpov sú
dolu aj spevnené svahy kamennými stenami. Pár krát sme s autom prešli
čistým potokom, lebo iná cesta nebola možná, prešli zopár kamenných mostov
s krátkou zárukou (alebo už po záruke). Po asi hodine jazdy, tu hore,
v kopci s cestou zmiešanou zo štrku a hliny, natrafili sme na
maličkú zablúdenú kaviarničku. Vyzerá, že bežní hostia sú tu len robotníci –
cestári a my sme asi spadli z neba. No veď v priebehu hodiny –
dvoch nás tu z rally bude stáť viac. Kávička na dobré ránko to istí
a okenice na oknách svedčia o tom, že sa mýlim. Tých turistov sa tu počas
roka a hlavne leta asi zastaví viac. Tmavo žlté okenice sú posiate dôkazmi
o návštevách z celej Európy, tá móda samolepiek sa uchytila aj tu. Sú
tu nálepky z Poľska, francúzska, nemecký motorkári sa tiež nedajú
zahanbiť, češi tak isto. Za Slovákov tu toho moc nie je, len Pohotovostný
policajný útvar Nitra a teraz už aj my. Pridali sme nálepku nášho veterán
klubu Hamuliakovo.
Po 30-tich kilometroch sa už ten plechový hrkací zvuk čo počujem prestane aj Dankovi páčiť. Stojíme. Máme odtrhnutý výfuk. No konečne niečo! Ideš na rally a bez chyby? Každý niečo má a my nie? Našťastie len toto a aj to je dvomi drôtmi opravené. Môžeme pokračovať v ceste, Martin nás obehol a počká niekde nižšie. Na takýchto cestách sa ukáže najväčšia výhoda vysielačiek. Ešte som to doteraz nespomenula, ale vysielačky v aute sú v takomto teréne nenahraditeľné. Nielenže sa dohodneme kedy budeme stáť na pauzu, záchod či kávu, ale hlavne sa upozorňujeme na jamy na ceste, veľké skaly a čo najdôležitejšie: keď ide auto v protismere. Vieme, že ak je miesto máme počkať, máme sa uhnúť, lebo zopár domácich už sa tu pohybuje. Tiež sme stretli oproti na väčších SUV turistov so sprievodcami a tých džípov išlo za sebou asi desať. My z našej rally sme aspoň roztrúsený po okolí a každý ide svoje tempo. Občas nás dobehnú, predbehnú a my si vysielačkami hlásime ak niekoho púšťame, keď sa im uhýbame. Ideme síce s Martinom spolu, ale nie tesne za sebou. Tých zákrut je toľko, že nemôžeme vidieť čo ide pred jedným, alebo za druhým. Tak si to hlásime. Super vec tá vysielačka. Má dosah asi kilometer a na rovine, nížine, mimo vysokých budov bol dosah aj dva kilometre. Niekedy nás to až prekvapilo.
Ďalší gps bod na trase je jaskyňa, diera, možno umelá diera
v skale a v nej odkaz na stene od Juraja a Emily. Treba to
zapísať, budú body! Cesta sa nijako nelepší, ale ty panoramata! Priebežne všetko
zapisujem do palubného denníka, ale poviem vám: budem macher ak to po sebe
prečítam. Nie je to jednoduché nahadzovať a sledovať gps body, sledovať
mapu a zákruty na nej, fotiť a točiť video všetkého krásneho (a toho
tu je!) a popri tom ešte robiť zápisky. Já se pořád kochám!
Serpentíny dolu nemajú koniec, ale keďže sme výfuk opravili a podľa mapy by mala byť pred nami ešte posledná spätná 180-ka (180 stupňová zákruta, pozn. redakcie), tak už to bude kľudnejšie. Už len také „pokojné“ lážo-plážo zákruty do 90 stupňov. Po ďalších desiatich kilometroch sme konečne prišli na asfaltku. Konečne. 40 kilometrov po tej nádhernej vyhliadkovej šotoline sme išli štyri hodiny. Poriadna cesta je pod našimi kolesami a riečka sa už priblížila našej úrovni, či skôr my jej. Vonku je 39 stupňov a už hľadáme miesto na kúpanie. Rieka je tu pri nás, len ten prístup k nej nie je vždy jednoduchý. V mieste, kde sa to hemží plavcami stojíme na parkovisku a ideme sa ochladiť. Voda je fantastická. Na to, že je to zasa na rieke je super. V jednom mieste plytčina, ale o kúsok ďalej už tečie v skalnej priekope a tam je hĺbka. Tam už odvážlivci skáču zo skaly nad ňou. Voda ako z reklamy a osvieženie ako z druhej reklamy.
O jednej odchádzame, teplota vonku sa nemení, ale my sa
aspoň na chvíľu cítime lepšie. Ďalší bod číslo 186 je starý historický typický
Albánsky most. Tento kamenný most je tu opravený a označený, večer
vysvietený, ako pamiatka. Pri ňom ešte rýchlo kúpime magnetky pre všetkých
kamarátov a pokračujeme ďalej, tentokrát už návrat do Čiernej Hory. O štvrť na tri prekračujeme „čiaru“ a za ňou natankujeme. Cena je tu
výhodnejšia a aj tak budeme potrebovať plnú nádrž.
Cesta vedie zasa vrchom kopcov, ponad najväčšie Albánske a Čiernohorské jazero. Toto „mini more“ má hraničnú čiaru uprostred vody, no takto zhora je rovnako krásne na obidvoch stranách štátov. Sú v ňom malé ostrovčeky a verím tomu, že je turisticky rovnako využívané ako more, aj keď ho od mora delí len kúsok, aj to hornatý.
Do cieľa nám ostáva už len pár súťažných a informačných
gps bodov, no kým cestou klesneme na úroveň mora, ešte sa posledný krát snažíme
pokochať pohľadmi a uložiť si ich čo najviac do tej našej, už aj tak
redšej pamäti. Všetky tie hory, kopce, skaly, výhľady, kamene a šotoliny
tak skoro neuvidíme. A ak sa sem vrátime, tak z niektorých šotolín
bude asfalt, z niektorých kameňov budú domy, cesty alebo mosty. Práce tu
pokračujú rýchlo. Sú miesta, kde sa vrátite a vidíte všetok ten pokrok
a niekedy vám je to až ľúto, že to neostalo tak, ako bolo kedysi. Tak
poďme za vôňou mora, ešte posledné kamene a šotoliny, ktoré embéčke
v tejto horúčave dávajú poriadne zabrať. Aj nám ventilátor na aute ide
naplno a ručička teplomeru motora stúpa vyššie a vyššie. Občas
stojíme a po chvíli prichádza posledná náročná výzva našej cesty. Je to
starý tunel bývalej jednokoľajky, ktorá kedysi veľmi dávno vozila ľudí cez
tieto kopce. Keďže je to už všetko minulosť, tak ani prístupová cesta
k nemu nie je. Je to len prudký kopec z kameňov a skál, ktorý sa od
výrazu šotolina prudko dištancuje. Pár áut sa tu otočilo, že to nedajú. Nejaké
terénňaky pred nami to tu rozrýpali pri pokusoch vyjsť hore. Síce sa im to
podarilo, no narobili také jamy, že zbohom a amen. Martin išiel pešo
pozrieť až hore aké to tam je. To najhoršie je tento prvý strmák, tak idem
s vysielačkou pešo do kopca a cestou nohami zahrabávam jamy. Bol taký
nápad, že je nás tu dosť, tak to pomaly jedno auto po druhom vytlačíme. Tak to
skúsime a ideme sa škriabať. Nejako sme to dali, Danko sa vyškriabal.
Skutočne to zlé je len kúsok, to najstrmšie, potom už bez jám. Po nás ide
Martin, Danko ho pre istotu trošku potlačil a za ním biela Felícia. Aj oni
to dajú. Kričím chalanom „choďte dolu pomôcť potlačiť ten zvyšok!“ No oni sa
medzitým otáčajú a idú preč. Vzdali to. Tak ideme hore, sadáme do áut
a pokračujeme asfaltkou, ktorá je tu hore. Zjavne tú dolu niekto rozrýpal
a zničil, aby sa tadiaľto nechodilo. Asfalt ide pomedzi krovie a končí
pred tunelom. Ten je tak akurát na šírku jedného auta a najprv dosť
kamenistý. Ideme pomaličky, opatrne. Je tu chladno, no nie až tak, ako sme
čakali. Keď sa cesta zlepšuje a je prašná, ujazdená a vlhká, rýchlosť
pridávame a o chvíľu už vidíme svetlo na konci tunela. No ešte pred
ním stádo kráv. Čo teraz? Sme prvý v našej trojčlennej kolóne, ale kravy
sa nehýbu. No nič, vravím do vysielačky: Martin, nebojíš sa kráv? Ja áno. Ukáž
skúsenosti z farmy a vyžeň ich. Ten sa zasmial a vystúpil
a pokojným pastierskym hulákaním ich ženie von z tunela. My máme
zábavu a Martin naše uznanie. A keď sme vyšli z tunela, tak zasa
kone. Chúďatká zvieratká sa sem takto chodia schladiť. Vonku horúčava a my
sme ich do nej vyhnali.
Pokračujeme dolu, cestou uličkami nejakého mestečka
a v ňom je ďalší súťažný bod – najstaršia oliva v Európe. Má
viac ako 2300 rokov a vstup k nej je spoplatnený, takže som musela
utekať naspäť na parkovisko pre peniaze. Desať centov mi chýba, no nenašla som.
Baba pri vstupnom sa na mňa škaredo pozrela, ukazujem jej, že len pár minút tu
budem, spravím fotku a utekám. No čo, v každom štáte sa nájdu nadutci
a dôležitý. Aj tak tam idem a fotím. Tie dve eurá ma síce zaskočili,
ale teda aspoň 1,90 som našla. Našla by som viac, ale dlho by to trvalo. A času
moc nemáme, lebo slnko už klesá k obzoru.
Pokračujeme smer cieľ, už ideme ponad more a klesáme do mesta. Martin išiel vopred a my zastavujeme na vyhliadke na more a spočítavame si všetky body. Nahlasujú sa do linku ktorý nám poslal Juraj. Je to jednoduchšia ako keby sme mu osobne museli hlásiť všetky dni po bodoch a potom to spočítavať. Cestou však je ešte jedno miesto, kam máme v pláne určite ísť, tak už aj to započítame, odošleme a ideme do kempu. Prechádzame mestom plným turistov, už na pohľad vidieť, že sme v turistickej letnej destinácii. Prešli sme veľký kruháč a skúšame vysielačku, že kde je Martin. Po chvíli sa nám ohlásil, že je je pri tom kruháči a niekto do neho nabúral. Bože! Kúsok pred cieľom! Domorodec mu nedal prednosť a ohol mu blatník. Je to tu zapchaté ľuďmi, nemáme sa kde otočiť. Ideme ďalej, kúsok pred cieľom stojíme a Martin už hlási, že ide za nami, je to vybavené, môžeme pokračovať do cieľa. Skratka vedie po pieskovej ceste s malými havkáčmi. Chúďatká hladnučké tu s mamou žobrú o lásku a jedlo. Až mi srdce trhá. Nejaké dievča sa pri nich zastavilo a asi ich kŕmila a hlavne dala preč z cesty aby ich nezrazili autá. Po devätnástej hodine sa blížime k cieľu, po jedenástich hodinách jazdy v horúčave bez klimatizácie. Zaraďujeme sa do rady ostatných účastníkov a po jednom prechádzame cieľovou bránou.
Je pol ôsmej a my sme tu! Cieľ! Dali sme to! Bez väčších porúch
a nervov, bez ujmy na plechoch a zdraví. S množstvom zážitkov,
fotiek a videí. Spotení, zaprášení, ale spokojní, nadšení a šťastní.
Po takmer 2 200 kilometroch sa táto „adventure hra“ skončila. Game over.
Plážové parkovisko je plné našich kamperov
a prichádzajú ďalší. Je tu záverečný večer, kde sa stretnú všetci, čo sa
celý týždeň ani nestretli. A všetci spokojní.
Ďakujeme Jurajovi a Emily. Veľmi pekná akcia.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára