streda 8. augusta 2018

Palubný denník karavanistu (10.) - NÓRSKO

Deň 10. – PONDELOK - Ľad, mosty, je to stranda.

Vyrážame už o deviatej, trasa je najprv rovnaká ako včera, len v opačnom smere. Ideme na juh, pozdĺž rieky Jostedola, ale v meste Sogndalsfjora odbočíme doprava a pokračujeme na sever do Strandy. Tu niekde cestou sme sa dostali do situácie, ktorej sme sa veľmi často báli, že sa stane. Vošli sme do tunela a stretli sme veľký nákladiak. Ten sa už ale nedal obísť. Neostávalo nám iné, len začať cúvať. Našťastie za nami išli iba Julkovci a tuším ešte nejaké malé auto. Tak sme to museli vycúvať von z tunela a spacifikovať sa na krajnicu. Odvtedy, keď bol úzky tunel, sme začali trúbiť. Občas sme trúbili aj pred úzkou ostrou zákrutou, lebo v jednom momente sme sa LTT vyhli čelnej zrážke s nákladiakom.
Cestou sme doslova natrafili na ďalší ľadovec. Aby som trošku oboznámila verejnosť s  mojimi cestovateľskými úmyslami. Jostedalsbreen, ten obrovský ľadovec pod ktorým sme práve nocovali, má na našej ceste viac splazov. Ja som našla tri, ktoré som chcela vidieť. Zo strachu, že sa našej posádke nebude chcieť ísť popozerať všetky, som si povedala, že pozrieme prvý, a podľa toho sa rozhodneme či pôjdeme k ďalšiemu. No po natankovaní a kávičke sme v diaľke zbadali ľadovec a smerovú tabuľu Boyabreen. Takže sme išli aj tam. Až po chvíli som si uvedomila, že toto je jeden z tých mojich plánovaných ľadovcov, len som netušila, že je tak blízko cesty. Potešilo nás, že netreba ani žiadnu extra túru, ani veľkú zachádzku. Je prakticky pri ceste. Je tu parkovisko, reštaurácia, suveníry, dosť áut s turistami. A hlavne peši - len možno 300 metrov.  Ďalšiu expedičnú úlohu si môžeme odfajknúť.

Po ďalších tuneloch a maškrtnom obede (zemiakový prívarok so špekačkou) sme omámení obedom zle odbočili. Bohužiaľ, hneď za odbočkou začal 8 km tunel. To znamená min. 16-20 km zachádzku. Nič sa nedá robiť, treba sa otočiť. Tak sme sa otočili. V tuneli, na rozšírenom odstavnom pruhu. Šofér auta, čo išlo za nami, si mohol ťukať prstom po čele. Slováci, jasné. Ale potrebovali sme si ušetriť čas, kilometre a naftu.  Na trajekt do Strandy sme platili 212,- Kr, z Furneset do Molde 256,-Kr, ale tu už plavba trvala 25 minút. Do cieľa nám ostáva necelých 50 km a prišli sme sem okolo deviatej večer.

Atlanterhavsvein – Atlantická cesta.
Je to 8,5 kilometrový úsek okresnej cesty č.64. Spája ostrovy a ostrovčeky v Nórskom mori. Spolu je tu osem mostov, no najfotogenickejší je most Storseisundet . Je to most, ktorý je asi najvyšší z nich a na vrchole sa zatáča. Na webe je väčšina fotiek mosta so špliechajúcou vodou. Teraz, keď som videla aký je ten most vysoký musím uznať, že to museli byť riadne vlny a vetrisko, keď robili tie zábery. Túto sústavu mostov začali stavať v lete roku 1983 a počas stavby boli 12 víchric. V júli 1989 cestu otvorili. Pôvodne sa tu platilo mýtne, bolo stanovené na 15 rokov, aby sa investície vrátili. Po desiatich rokoch sa tak stalo, a tak v roku 1999 sa mýtne zrušilo. Táto cesta je definovaná ako národné kultúrne dedičstvo a v mapách je to národná turistická trasa. Je to miesto ideálne pre použitie do reklamy na autá, bolo vyhlásené za najlepšiu cestu na svete. Nóri ju vyhlásili za Nórsku stavbu storočia.

Dva alebo trikrát sme sa previezli hore-dolu po mostoch, porobili sme fotky. Je jasné, že tu niekde aj prespíme, už sa neponáhľame domov a najvyšší bod našej trasy si pekne do polnoci (minimálne) vychutnáme. Hľadali sme miesto, kde sa dá zaparkovať na noc, jedno bolo pri nejakom bufete - tam sme sa báli, že by sa tam mohli rozložiť nejaký hluční pivachtiví turisti. Na ďalšom bola zase tabuľa, že tam sa nocovať nesmie, bol to „privat parking“, pravdepodobne určený na servis mostov alebo pre elektrikárov - boli tam el.stĺpy a nejaký vymedzený priestor. Tak sme sa rozložili kúsok vedľa kde už stáli dve autá.

Ešte nikdy som nevarila večeru o pol dvanástej v noci. Všetko raz musí byť prvýkrát. Sedeli sme vonku a čakali na polnočné svetlo. Po jednej sme to už zabalili, lebo susedia (Nemci) už spali a nechceli sme rušiť.