štvrtok 2. augusta 2018

Palubný denník karavanistu (6.) - NÓRSKO.

Deň 6. – ŠTVRTOK – Vodopády, vodopády...

Kúsok za kempom je tunel, má 4,8 km, už sme si zvykli. Natankovali sme zase do plna, teraz je nafta za 14,78 NoKr/liter. Tu sa cena mení každý deň, možno dokonca aj v priebehu. Nie ako u nás. Trajekt nás vyšiel na cca 30,-€ a išli sme asi 15 minút cez Josenfjorden.

Na sever, smerom na Oddu je niekoľko vodopádov, mám presné GPS body, tak sa pokúsime prejsť okolo a nájsť ich. Po serpentínach do kopcov sme natrafili na lyžiarske stredisko. Smola, lyže sme nechali doma.

Tunel za tunelom, a za tým, čo má 4,3 km po kúsku svetla hneď ďalší - 1,2 km. Okolo nás sneh, Česi majú na to krásny výraz – podívaná. Naľavo sú Espelandsfossen a my hneď prichádzame k turisticky navštevovanejším vodopádom – Latefossen. Hučí to poriadne, sú priamo nad cestou, most pre autá ide len pár metrov od miesta, kde voda dopadá do rieky, ktorú vlastne sama vytvorila. Na fotky super miesto, ale ako moje zákony hovoria, na najkrajšom mieste je vždy lešenie, tak aj tu musíme hľadať priestor pre záber. Cestný most je v rekonštrukcii, ale možno lepšie tak, lebo to množstvo áut čo tu prejde už s ním spravilo svoje. Obchod so suvenírmi tiež nechýba.

Latefossen:

Prešli sme ešte okolo Tjornadalfosen, ďalších vodopádov, bohužiaľ na parkovisku pri ceste bol autobus, už by sa dva karavany nevošli. Neskôr ešte Vidfossen, tiež krásne viditeľne z cesty, no na druhom brehu rieky.
Vidfossen, Tjodnadalsfossen, a niečo ďalšie:

Na parkovisko pod Trolltungou prichádzame pomerne skoro, a aby sme nemuseli platiť viac, keďže sa platí na 24 hodín, tak zídeme naspäť dolu do mesta – Tyssedal a tu si v tieni stromov varíme jedlo. Po 2-3 hodinách ideme naspäť na spodné parkovisko pri telocvičňu. Takže pre záujemcov o Trolltungu: Tu sme na spodnom parkovisku, platí sa 300,- NoKr (30,-€). Vyššie je stredné parkovisko, je to pod priehradou, tam sa platí 500,- NoKr, ale nesmú tam ísť autobusy, karavany, ani náklaďáky, je tam úzka cesta. Ešte vyššie je parkovisko asi za 600,- NoKr, ale je kapacitne obmedzené. Najreálnejšie je zaparkovať dole, autobusom (100,-/os.) ísť skoro ráno na stredné parkovisko (alebo taxíkom) a odtiaľ túru hore. Alebo taxíkom na horné parkovisko (100 alebo 150,-/os.) a tým sa ušetrí najťažšia a najstrmšia 4 km dlhá časť túry. Potom už (len) 10 km peši. Je to pre zdatných a dobre oblečených turistov, my sme radšej nešli. Ale o tom až zajtra.
Takže ostávame tu, pri krásnych plazivých mrakoch na kopcoch a plánujeme zajtrajšok.  Slnko zapadlo za najvyšší kopec, ale tu je stále svetlo, asi sa zaseklo medzi kopcami. Dianka je naštvaná na tú ich drahotu, ju to prejde.