pondelok 19. augusta 2024

Palubný denník karavanistu (1.) - NÓRSKO

Deň 1. - PIATOK

Je piatok a na čo sa dnes najviac tešíme je, že o 16-tej hodine nám začne skutočná dovolenka. Ano, až o 16-tej, lebo ráno sme ešte v práci a aby sme ušetrili deň cesty, tak vyrážame potom. Prečo zasa Nórsko? Lebo. Kto tam raz bol, ten túži znova a zas. Je to (pre nás) jedna z najkrajších krajín akú sa podarilo pánbožkovi stvoriť. Je to raj. Je to rozprávka, prírodná rozprávka.

Podarilo sa nám už o pol štvrtej sadnúť do auta a v tomto momente sa to stalo. Dovolenka. Už som to viackrát písala, ale nedá si to nepripomenúť: väčšine ľudí začína dovolenka až keď sa ubytujú v hoteli, v penzióne... my sme karavanisti a karavanistom začína dovolenka už na dvore domu. Keď sadnú do auta a vdýchnu tú chuť a vôňu karavanu. Je to vôňa motora, nábytku, čistých návliečok na paplónoch a samozrejme aj nejakých buchiet alebo bábovky upečenej na cestu. Po pár metroch to doplní vŕzganie nábytku a hrkotanie hrnčekov v skrini, alebo cinkanie pivových a vínových fliaš v chladničke. Ak si je karavanista istý, že dobre zamkol všetky šuflíky, dvere a chladničku, tak tieto vnútorné zvuky karavanu už prestane vnímať. Sem tam ešte môže niečo šupnúť na zem z kredenca alebo postele, lebo vždy sa na niečo zabudne. No po pár kilometroch už je aj karimatka na skrini poriadne zacvaknutá štipcom, aj malá poduška naspäť na posteli a bandaska s vodou, ktorej obľúbená činnosť prechádzať sa po karavane, je znova (už lepšie) prichytená gumou o hák. Každou väčšou dovolenkou aj po rokoch prichádzame na maličké vylepšenia v našom aute. A tak isto každý raz, každý výjazd niečo zabudneme zobrať. Vyštartovali sme so stavom tachometra 187.637 km za teploty (vonkajšej) 33°C. V kovošrote nás navážili 3 350 kg, takže sme na tom dobre a neprevážili sme 3,5t. Pre tých čo sa o to nezaujímajú len vysvetlenie: keď je auto (teda momentálne náš karavan) s hmotnosťou v techničáku 3,5 tony, tak toto je váha so všetkým čo sa v ňom nachádza. Takže nie len auto, ale aj voda, nádrž s naftou, náhradné pneumatiky a servisné nástroje a tiež oblečenie, jedlo a samozrejme cestujúci. Preto sa vážime až celkom nakoniec, keď sme zbalení a tesne na odchode.

O štvrť na päť tankujeme pri Trenčíne na pumpe s najpriaznivejšou cenou za 1,471 € za liter nafty a my sme stále neprišli na to, čo sme tentoraz doma zabudli. Nevadí, ukáže sa to neskôr. Ako hovorí náš kamoš Mirek: přikoupíme. Nádrž je plná, dva 10 litrové náhradné kanistre tiež, štartovací nanuk tiež (ten už je našim rituálom), pokračujeme na sever.

Kamión na pumpe. Lepšie sa pozrite čo je na schodíkoch :-)

Pred šiestou hodinou si pred Bytčou varíme obedo-večeru, alebo ako Danko hovorí „nešpor“  a po zdravotnej prestávke, keď sú prasiatka nakŕmené pokračujeme smer Tvrdošín. Ozaj, taká zaujímavosť, čo som si musela zapísať- tu v Tvrdošíne má niekto na dvore veľkú klietku-voliéru pre psa a v nej plyšového tigra. O trištvrte na osem prechádzame hranice do Poľska a už po tme, krátko pred jedenástou kotvíme. Dali sme cca 430 km a miesto nášho spánku je parkovisko pod hradom v Checinách - 50.796409, 20.455766 . Je to vlastne Zámok Królewski, na kopčeku nad parkoviskom. No a na priestrannom parkovisku je dosť miesta na náš karavan. Máme síce dojem, že sa sem chodí po západe slnka venčiť dedinská mládež z domov pod hradom, no je tu dosť miesta, trocha ďalej od nich, a (našťastie pre nás) v neskorších hodinách ich rozohnal dážď, takže bol kľud. Môžeme s radosťou v našom bydlíku spať.